top of page

Jak si vychutnat pivo bezpečně a bez následků.

Zodpovědnostní kampaň

Míra mezi cyklisty I: Alkohol a výkon

Osvětu o zodpovědné konzumaci alkoholu dělám už pěkných pár let. A protože zároveň fakt rád jezdím na kole, řekl jsem si, že to propojím. Dva teplé a slunečné dny v srpnu a září jsem využil k tomu, abych si osobně ověřil, co úplně normální český cyklista ví o tom, jak alkohol reálně ovlivňuje sportovní výkon.



Takže jsem se sebral, rozbil základní tábor u dvou frekventovaných českých cyklostezek a mluvil s každým, kdo se zastavil. A tohle je výsledek.




Pivo je není nejlepší ionťák!

Ideální koktejl pro doplnění vody, minerálů a iontů, po kterém budou i po 80 kilometrech v kopcích vaše nohy rázem jako pírko, pivo prostě… není! 152 vyplněných kvízů mezi cyklisty a ani jedna špatná odpověď mi dávají naději, že tahle pověst je už opravdu vyvrácená.


Alkohol funguje přesně naopak – zabraňuje aktivitě antidiuretického hormonu, takže se tělo místo vstřebávání vody nadměrně zbavuje. Při cyklistice (a nemusí to být ani žádný vrcholový výkon), je dostatek tekutin zásadní. Stačí ztratit 3–4 % vody z těla navíc, a výkon jde podle výzkumů dolů až o 10 %. Tohle tedy při mém povídání s místními cyklisty nevěděl prakticky nikdo – ale nemůžu přece u cyklostezky čekat znalosti sportovních trenérů, no ne?


Naopak skoro všichni věděli, co je to glykogen – živočišný škrob, který slouží jako rychlý zdroj cukru pro svaly, a který si s alkoholem fakt nerozumí. Když někdo pije alkohol při sportu nebo po něm, úroveň glykogenu se snižuje,a nejen že si tím neprospívá, ale může si zadělat na extra vydatnou kocovinu.



Alkohol nabourává přípravu i regeneraci

No bóže, tak si dám pár skleniček večer před výletem – nebo potom!” Já vás slyším. Asi tušíte, jak bolavé je vyrazit na výlet po nočním tahu. Alkohol ale výkon ovlivní i v mnohem menším množství – má totiž vliv na kvalitu spánku.


Rozhodně neplatí (a většina cyklistů mi dala za pravdu) rovnice pár skleniček = usnu jako špalek. Naopak – alkohol má často na svědomí špatné usínání, chrápání, poruchy spánkového cyklu a vůbec celkově kratší spánek. Takže pokud nechcete celou vyjížďku prozívat, raději alkohol den předem vynechte.


Vedle většího množství energie také vynecháním alkoholu snížíte šanci vzniku svalové únavy a křečí – ty mimochodem podle reakcí čas od času zažívají skoro všichni cyklisté. Játra díky tomu nebudou zaměstnaná alkoholem, a můžou se plně věnovat odbourávání kyseliny mléčné ze svalů. Sbohem, křeče!






Nealko cyklistikou ke štíhlé postavě

A jsme ve finále. Alkohol vs. odbourávání tuku. Tohle je doslova výživné téma.


Mimochodem, mezi profi cyklisty je metou dosažení cca 4% objemu tuku v těle. Takhle vysekaných borců jsem u cyklostezky moc neviděl, takže mě zajímalo, co ví běžný hobík o tom, že s alkoholem v zádech kila dolů prostě nepůjdou. Proč?


Zaprvé, tělo vnímá alkohol jako jed a proto jej odbourává přednostně. Játra pak nemají prostor na zpracovávání tuku a ten se vesele ukládá, kam nechceme. A zadruhé, samotné alkoholické nápoje jsou často velmi kalorické, takže náš přísun je zaručeně větší než výdej.

A víte co? Tohle věděli skoro všichni perfektně. Jen od té teorie k praxi je cesta někdy dlouhá, však to znáte. Tak hodně šťastných kilometrů s čistou hlavou!










Opmerkingen


bottom of page